نویسنده: admin

  • رهایش یا حق تعیین سرنوشت – ۱۳

    salehi-manouchehr 01منوچهر صالحی

    به‌این ترتیب، لنین که تا پیش از انقلاب مخالف جدی دولت فدرال بود، اما در رابطه با شرائط تغییریافته از امروز به فردا مجبور به توجیه تئوریک ساختار دولت فدرالیستی برای جمهوری شورائی سوسیالیستی روسیه گشت. البته او این اقدام را عملی تاکتیکی می‌پنداشت، یعنی استدلال می‌کرد که تحقق دولت فدرالیستی گامی کوچک در جهت تحقق دولت جهانی سوسیالیستی است.

    (بیشتر…)

  • گزارش تصویری میز گردها و گفتگو در برنامه افق

    گزارش تصویری از دو میز گرد انتخابات ریاست جمهوری و همگرایی جمهوری خواهان در گردهمایی پنجم جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران – هانوور

    برنامه افق درباره انتخابات و اپوزیسیون سکولار و مذهبی

    (بیشتر…)

  • پیام کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

    به پنجمین نشست سراسری جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران

    دوستان گرامی

    بمناسبت برگزاری پنجمین گردهمایی سراسری جنبش جمهوریخواهان دموکراتیک و لائیک ایران، تلاش های جمعی تا کنونی و اراده اتان را بر ادامه مبارزه علیه نظام جمهوری اسلامی در راه رسیدن به جمهوری ای دموکراتیک بر پایه جدایی دولت و دین، و بسوی تامین عدالت، صلح و همزیستی مردم کشورمان ارج می نهیم.

    کشور ما در شرائط دشواری قرار دارد. فقر و بیکاری بر زندگی بخش بزرگی از مردم حاکم شده است. اقتصاد کشور در بحرانی بی سابقه به سر می برد. تحریم های اقتصادی بین المللی نیز مزید بر علت شده اند. کارخانه ها یکی پس از دیگری بسته می شوند. ارتش بیکاران هر روز گسترده تر می شود. با توجه به گرانی سرسام آور مایحتاج عمومی، دستمزدها دیگر کفاف حداقل زندگی را نمی دهند. بی ارزش شدن ریال در برابر ارزهای خارجی، ابعاد و گستره فقر در کشور را به بیشترین حد خود طی سی چهار سال گذشته رسانده است. فساد و دزدی و چپاول منابع ملی و ثروت‌های عمومی به اوج خود رسیده است. اوضاع سیاسی و اقتصادی دشوار، ماجراجوئی و تشنج افرینی در مناسبات خارجی کشورو بن بست‌های متعدد، باند های درون حکومت را به جان هم انداخته است. در چنین شرایطی، دستگاه ولایت فقیه سیاست سرکوب را تشدید نموده و به خیال خود می خواهد از این طریق امکان تداوم حکومت خود را تضمین نماید.

    در جمهوری اسلامی، حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش سلب گشته است. هیچ راه قانونی باقی نیست تا مردم با رای آزادانه خود، اعمال اراده کنند. بسیج و خیزش و جنبش اعتراضی مردم بدون وجود سازمان‌ها و اتحادهای سیاسی امکان پذیر نیست. تاریخ مبارزات سیاسی در جامعه ایران، نشانگر اتحادهایی بوده که بنیاد بسیج مردم در مقاطع مهم را ساخته‌اند. تحولات سیاسی واجتماعی در جامعه ما از یکسو، و استبداد و بحرانی که نتیجه حاکمیت دینی است از سوی دیگر، حضور احزاب و سازمان های سیاسی را بعنوان بنیاد جدید بسیج مبارزاتی مردم، مبرم و حیاتی گردانده است.

    همانطوری که می‌دانیم جنبش سیاسی کشورمان، احزاب و سازمان‌های سیاسی و نیروهای مخالف رژیم اسلامی، با برخورداری از تجارب، ارزش‌ها و روش‌های خود، از دست مایه‌های لازم برخوردارند. بعلاوه، گسترش دامنه دموکراسی‌خواهی و فرهنگ مشارکت و رقابت نیز زمینه مناسبی گشته است تا احترام به غیر و همزیستی و هم‌پذیری را تقویت نماید. این داده ها، ظرفیت مناسبی را فراهم ساخته تا نیروهای مخالف رژیم اسلامی بتوانند در خدمت به بسیج و خیزش مردم برای آزادی و دموکراسی قرار گیرند. اما، این سازمان ها و احزاب سیاسی اپوزیسیون با سرکوب شدید به خارج از کشور رانده شده و بدین طریق استبداد دینی و حاکمیت ستم بر عمر خود می افزاید. گسست میان مردم و اپوزیسیون جمهوریخواه، آزادیخواه و طرفدار جدائی دین از حکومت، یکی از موانع اساسی است که نباید کم اهمیت تلقی شود و راه و چاره واقع بینانه می‌طلبد.

    بدون تردید، شرایطی فراهم خواهد شد که بتوان بر این گسست غلبه کرد. ولی موفقیت اپوزیسیون در استفاده مفید و مردمی از شرایط فراروی و امکانات آتی در صورتی مقدور است که آمادگی‌های لازم از قبل فراهم گردد. بعبارت دیگر جز برای استراتژی‌های خوب تدارک شده، شانسی وجود نخواهد داشت. یکی از زمینه های مهم در این آماده سازی، دیالوگ، همکاری، اتحاد عمل، همگرایی و ائتلاف در میان اپوزیسیون، و بخصوص میان نیروهای دموکرات جمهوریخواه طرفدار جدایی دین از حکومت می‌باشد.

    موفقیت در اتحاد عمل موثر روشن وشفاف ضد رژیم اسلامی میان جمهوری‌خواهان طرفدار دموکراسی و جدائی دین از حکومت، شرایط را برای اتحاد عمل و گفتگو میان بلوک‌های دارای ماهیت‌های متنوع و دارای اشتراکات فراهم می‌سازد. اتحاد عمل هائی که چهره هر کس را کدرنخواهند ساخت. اگر چنین سیاستی درست طرح و پیش برده شود، وزن نیروهای سیاسی معترض، مبارز و مستقل در معادلات و منازعات با جمهوری اسلامی برجسته می شود. با برآمد چنین نیرویی است که خواست ما در زمینه عدم دخالت خارجی در سرنوشت کشورمان، نیروی مادی پیدا می‌کند و از عرصه گفتار به حوزه عمل منتقل می شود. برای تغییر اوضاع پراکنده کنونی نیروهای معترض و مخالف جمهوری اسلامی، موانع بزرگی داریم اولین گام برای رفع موانع، گفتگو و اتحاد عمل میان جمهوریخواهان دمکرات و خواهان جدائی حکومت و دین است، با تاکید بر گذر از جمهوری اسلامی، با طرح مطالبات مردم، حضور مشترکشان، و توسعه همکاری‌های فعال سیاسی میان آن‌ها.

    می‌دانیم که در حال حاضر به دلیل اختلافات سیاسی میان برخی از نیروهای جمهوری‌خواه دمکرات و خواهان جدائی دین از حکومت، ائتلاف سیاسی در بین آنها با موانعی روبرو است. راهجوئی این موانع و تقویت همپذیری و همکاری، بخشی از تلاش برای ایجاد بلوک جمهوریخواهان دمکرات مخالف جمهوری اسلامی و خواستار ابطال قانون اساسی آن و ایجاد رژیم دموکراتیک مبتنی بر جدائی دین و حکومت و رفع تبعیضات می باشد. پیداست که وظایف مهمی در مقابل جمهوریخواهان قرار دارد. زمینه تحقق این وظایف وجود دارد، چون اشتراکات فراوانی میان جمهوریخواهان برای رهایی کشور و مردم گرد آمده است. اما این نیز روشن است که وقت تنگ است و زمان زیادی باقی نمانده است. باید در راه رسیدن به بلوک جمهوری خواهان دمکرات و سکولار-لائیک با تمام نیرو تلاش کنیم.

    بار دیگر برای این گردهمایی و برای همدلی و انسجام اراده در «جنبش جمهوریخواهان دموکراتیک و لائیک ایران» صمیمانه موفقیت آرزو می‌کنیم.

    کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ – ۱۵ مه ۲۰۱۳

  • بخشی از فرمایش شما درست است ولی …!

    در مورد اینکه کسی که در شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران زندگی نمی کند و توان تغییر یا شروع جنبشی را ندارد حق ندارد برای مردم تصمیم بگیرد و به آنها بلاغ کند رای ندهید چون شرایط و دوران خاتمی و احمدی نژاد تفاویت با هم نداشته اند! کاملا” صحیح می فرمایید ولی در اینکه نیمی از مردم شناسنامه در دست به رفسنجانی رای می دهند یکنفر چنین چیزی را مشاهده نکرده است بعلاوه دادن فرصت حضور به رفسنجاین یعنی تضعیف کامل خامنه ای. رفسنجانی اگر سوار بر قدرت شود دیگر پیاده نیم شود و به اسانی با باندهای پشتیبان خامنه ای زد و بند خواهد کرد (حتی احمدی نژاد هم توانسته چنین کند!) پس به هر قمیتی از حضورش جلوگیری خواهد شد.

  • گزارش پنجمین گردهمایی جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران

    زهرا باقری شاد

    neshast5-gozaresh 1

    تحریم انتخابات و تاکید بر همگرایی جمهوری خواهان

    پنجمین گردهمایی سه روزه سراسری جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران ۱۷ مه در هانور آلمان آغاز شد. روز نخست به سمیناری عمومی با حضور حدود ۱۰۰ تن از فعالین سیاسی اختصاص داشت که میزبان سیزده سخنران از ۱۲ جریان سیاسی بود که در دو میزگرد سیاسی به بحث و گفتگو با یکدیگر پرداختند.

    (بیشتر…)

  • آرزوی موفقیت

    درود بر شما متاسفانه امکان شرکت درجلسه نبودم. تلاش کردم از طریق پالتاک وصل در جریان قرار بگیرم، اما متاسفانه بدلیل مشکلات فنی نشد. امیدوارم قبل از پایان گردهمآیی این نوشته خونده بشه. لطفان برنامه ی ساعتبندی شده جلسه رو توی سایت بذارین برای ما که حضور نداریم و آدرس پالتاک رو. با سپاس و آرزوی موفقیت برای اجلاس

  • پیام هیئت سیاسی – اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

    به پنجمین گردهمائی جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران

    خانمها و آقایان،
    دوستان گرامی،
    برگزاری پنجمین گردهمائی جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران را به شما کوشندگان و دوستداران این جنبش تبریک می گوئیم و برایتان در پاسخگوئی به مسائلی که در دستورکار این گردهمائی گذاشته اید، آرزوی بیشترین توفیق را داریم.

    ما خاصه اقدام شما را در کار رسیدگی به طرحی که زیر عنوان “ضرورت همگرائی و اتحاد گستردۀ جمهوریخواهان” در دستورکار این گردهمائی دارید و تصمیم شما را در این باره با اشتیاق بسیار دنبال می کنیم. این طرح ابتکارات و تعبیه های مشخص و شایان توجهی را برای نیل به همگرائی و اتحاد گستردۀ جمهوریخواهان پیش نهاده است. به نظر ما نیز امروز وجود بلوکی نیرومند از نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار می تواند در تحقق و تقویت راه حل مسالمت آمیز گذر از استبداد حاکم به نظامی دموکراتیک و سکولار نقش شایانی داشته باشد. جز این نیز نمی تواند باشد. هم از این رو است که تصمیمات گردهمائی حاضر در تعیین گسترۀ مورد نظرش از نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار – تأکید می کنیم: نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار – و اقداماتش برای پیشبرد روندی سنجیده، واقعبینانه و دموکراتیک برای دست یافتن به همگرائی و اتحاد، مورد توجه و علاقه ویژه ما است.

    دوستان عزیز،
    ما در اینجا مطلقاً نیازی به ترسیم وضعیت پردرد و مخاطره، و حساسی که جامعه و کشورمان با آن روبرو، است نمی بینیم. پنجمین گردهمائی “جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک” تنها یک ماه پیش از انتخابات یازدهمین دورۀ ریاست جمهوری اسلامی برگزار می شود. ممکن است در ارزیابی از اهمیت و حساسیت لحظه ای که جامعۀ ایران اکنون در آن قرار دارد، آثار و نتایج انتخابات پیش رو بر و در این اوضاع، و کیفیت موضع نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار ایران نسبت به انتخابات مذکور در میان آنان تفاوت نظر وجود داشته باشد. چنین نیز هست. اما به جرأت می توان از این اشتراک نظر گفت که در صورت حضور بلوکی با مختصات پیشگفته در این اوضاع، قطعاً میدان عمل فراخی برای آن موجود می بود؛ زیرا که گوهر اجتماعی-سیاسی مسلط تحرکات عظیم دو دهۀ اخیر در جامعۀ ما چیزی جز تکاپو برای نیل به یک جمهوری دموکرات و سکولار نبوده است.

    ما امیدواریم گردهمائی شما در یافتن پاسخهای انطباقی برای تحقق حضور نیروهای جمهوریخواه دموکرات و سکولار در این میدان فراخ و برآمد آنان به پشتوانۀ نیروی اجتماعی عظیمی که زمان نیز اکیداً به نفع آن است، به بیشترین موفقیتها نائل گردد.
    به نظر ما تدوین گفتمانی انطباقی پیرامون سکولاریسم و تحقق بخشیدن به آن از زمره وظایف خطیر برای تحول دموکراتیک جامعۀ ایران است. فراتر از لحظات معینی که اکنون با آن مواجهیم، و فراتر از کوششهای ارزشمند شما برای تحقق بخشیدن به بلوک پرقدرتی از نیروهای جمهوریخواه سکولار و دموکرات، ما امیدواریم جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک در پایه ریزی این گفتمان بتواند سهم درخوری را به عهده گیرد و عملی سازد.

    دوستان گرامی
    بار دیگر تبریکات مان را بابت برگزاری پنجمین گردهمائی جنبش جمهوریخواهان دموکرات و لائیک ایران ابراز می داریم و بیشترین موفقیت را برای شما و این گردهمائی امید داریم.
    هیئت سیاسی – اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
    ۱۸ می ۲۰۱۳

  • پیشنهاد ایجاد یک سایت مشترک در جهت همکاری وهمیاری موثر جمهوری خواهان دمکرات و سکولار

    تحول دمکراتیک وگذار از نظام استبدادی کنونی بدون شرکت موثر و متشکل نیروهای تحول طلب جمهوری خواه دمکرات و سکولار (لاییک) امکان پذیر نخواهد بود. شرط لازم برای تاثیر گذاری جدی این نیروها بر تحولات سیاسی ایران همکاری و همگرایی این نیروها با یکدیگر است. بنظر نگارنده اکثریت قابل توجه ایرانیان فرهیخته و آزادی خواه در ایران و تمام نقاط جهان خواهان نظام جمهوری بر اساس رعایت اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر، جدایی دین از حکومت و نفی انواع تبعیضات موجود بر اساس جنسیت قومیت،زبان و مذهب و مسلک هستند. اما این مجموعه بدلایل متعدد از ( جو اختناق در داخل ایران، پراکندگی ایرانیان در خارج از ایران، بحران های سازمانهای سیاسی در سه دهه اخیر و…) فاقد نمایندگان و سازمانهای سیاسی قدرتمند و موثر در حد نیازهای جنبشهای گذشته و پیش روهستند. اصول و خواسته های کلی ایرانیان دمکرات و آزادی خواه ( در قالب منشورهای سیاسی و برنامه ها و خواسته های جمهوری خواهی) در مکانهای مختلف طرح میگردد و اخیرا شاهد دیالوگهای باارزشی در میان فعالین سیاسی بوده ایم. امید است که همکاریهای موثر در میان جمهوریخواهان دمکرات گسترش یافته و سازماندهی نوینی متشکل از نیروهای منفرد و نیروهای سیاسی بوجود آید. پتانسیلهای جمهوری خواهان دمکرات و سکولار در جهت طرح دیالوگهای سازنده در رابطه باخواسته های دمکراتیک، آموزش نسل جوان، انتقال تجارب و خلاقیت در طرح روشهای نوین سازماندهی با همراهی آزادی خواهان در ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا کنون عرضه شده است. یک مشکل اساسی چند دستگی ها(بعضا بدون دلایل موجه) خرده کاری و فعالیت های غیر موثر و منزوی افراد و نیروهای مختلف است. ایجاد یک سایت مشترک با همکاری نیروهای مختلف و فعالین منفرد،با خصوصیات و هدفهای زیر میتواند گامی در جهت پاسخگویی به پاره ای از این مشکلات باشد. هدفهای این سایت: 1. ایجاد فضایی دمکراتیک که در آن بتوان به طرح و گفتگو حول موضوعات متعدد اجتماعی سیاسی و شیوههای سازماندهی جنبش آزادی خواهی پرداخت. همراهان میتوانند با ورود به سایت اخبار و نوشته های خود را در سایت درج نمایند. اعضا سایت میتوانند در رابطه با موضوعات، نظرات خود را طرح نمایند. از مدل دیگ ( web 2) میتوان برای راه اندازی چنین سایتی براحتی استفاده کرد. در مواردی میتوان موضوعات مورد بحث و اختلاف را به رای گذاشت سایت بالاترین نمونه فارسی مدل دیگ هست و میتوان از برخی شیوه های مورد استفاده انان در راه اندازی چنین سایتی استفاده کرد. برای مثال دسترسی عموم به بعضی از مطلب و بخش خصوصی که فقط بوسیله اعضا قابل دسترسی میباشد. 2 .ارایه مقالات و دسته بندی آنان . مقالات مختلف میتوانند با توجه به موضوع دسته بندی شوند. اینکار دسترسی به نوشته ها و نظرات متعدد حول یک موضوع را ساده نموده و میتواند از دوباره کاری و اتلاف وقت برای دسترسی به نوشته ها و نظرات مختلف جلوگیری نماید. این کار خصوصا در رابطه با موضوعات گسترده از جمله بررسیهای تاریخی و اقتصادی و چالشهای مهم در رابطه با سیاستهای رفع تبعیضهای قومی، عدالت اجتماعی،سکولاریزه شدن بدون تنش زایی… اهمیت دو چندان پیدا میکند. جمع آوری موضوعی مقالات میتواند به تعمیق نظرات و تاکید برکار کارشناسانه در رابطه موضوعات مهم منجر گردد. 3. اطلاع رسانی در رابطه با اخبار و مسایل روز. بخشی از این سایت میتواند با توجه به امکانات تبدیل به سایت خبری گردد. با جمع شدن امکانات میتوان برنامه های تلویزیونی و ویدیوهای مستند در جهت آموزش و آگاهی رسانی و فعالیت های فرهنگی وتهیه نمود. از این طریق توجه اقشار گسترده تری را به برنامه جنبش جمهوری خواهان دمکرات و سکولار( لاییک) منعطف نمود. 4. ابزاری برای سازماندهی افقی و غیر هرمی. با رشد تعداد همراهان و نهادهای محلی در داخل و خارج از ایران. این سایت میتواند تبدیل به پلاتفرمی برای همکاری و تبادل اطلاعات در جهت سازماندهی اعتراضات و اعتصابات و انواع کمپین های سیاسی و فرهنگی گردد. میتوان کمیته های کاری در رابطه با مسایل روز تشکیل داد. در نهایت تحول دمکراتیک در کشورمان با رشد آگاهی،آشنایی گسترده به برنامه دمکراتیک،خواست آزادی و دستیابی به شیوههای نوین سازمندهی امکان پذیر میگردد. این سایت میتواند حلقه ارتباطی و ابزاری برای همکاری بیشتر بین ایرانیان دمکرات باشد. شیوه را اندازی سایت: برای داشتن بیشترین برد و در جهت تقویت روحیه همکاری و دمکرتیک پیشنهاد میشود که نمایندگانی از تشکلات سیاسی، نمایندگان سایتهای خبری ایرانیان جمهوری خواه دمکرات بعنوان هیئت موسس پیشقدم راه اندازی سایت شوند. شرط عضویت در سایت قبول منشور سیاسی جمهوری خواهی بر اساس موازین بنیادین مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و ضرورت جدایی دین از حکومت و گذار از نظام جمهوری اسلامی با اتکا به مبارزات و جنبش های جتماعی است. تاکید بر استقلال سیاسی از قدرتهای بیگانه و طرفداران نظام جمهوری اسلامی پیش شرطهای دیگری برای اعضا و سازمانهای موسس سایت میباشد. با احترام بیژن پوینده

  • پیام اتحاد جمهوری خواهان ایران

    پیام به پنجمین گردهمآیی جنبش جمهوریخواهان دمکرات و لائیک ایران

    دوستان گرامی، برگزاری پنجمین گردهمآیی را به شما تبریک می گوییم. امروز جمهورخواهی به عنوان هویت جمعی نیروهای مدافع دمکراسی، جدائی دین از حکومت، دمکراسی و حقوق بشر جایگاه خود را در سپهر سیاسی ایران باز کرده است و جمهوریخواهان ایران حضور چشم گیری در تلاش برای رسیدن به یک جامعه آزاد و مدرن دارند. تلاش هایی که در جنبش جمهوریخواهی در جهت گفتمان سازی و تاکید بر ارزش های جمهوریخواهی و نیز مقاومت در برابر تحلیل بردن جمهوریخواهان در اتحاد با مشروطه خواهان گوناگون صورت گرفته است،به ثمر می نشیند. امروز می توان به جرات اعلام کرد که زمینه های ایجاد یک بلوک وسیع جمهوریخواهی مرکب از سازمان های موجود، حول ارزش های جمهوریخواهی ممکن و عملی است و چنین بلوکی علیرغم تنوع درونی جمهوریخواهان، از همین امروز می تواند در عرصه هایی که مبتنی بر این ارزش های مشترک هست، گام های عملی هم بردارد.

    کشور ما امروز در شرائط دشواری قرار دارد. بحران بر سر برنامه اتمی ایران هم چنان ادامه دارد. بحران اقتصادی و تشدید تحریم های بین المللی شرائط زندگی را برای بخش مهمی از مردم ایران مشکل تر از پیش ساخته است. بیکاری و فقر بیش از پیش گسترش یافته است. رانت خواری و فساد، اقتصاد کشور را در آستان فلج قرار داده است.بحران بر سر برنامه اتمی ایران هم چنان ادامه دارد. حضور نیروهای نظامی و امنیتی در اقتصاد و سیاست کشور افزایش یافته است. فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی هم چنان بازداشت و محاکمه می شوند. فضای سیاسی خفقان بار است. انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در حالی برگزار می شود که هنوز کاندیداهای معترض انتخابات قبلی در حبس خانگی به سر می برند. فعالان جنبش اعتراضی مردم، جنبش سبز، در زندان هستند. خواست تغییر این وضعیت، پایان دادن به استبداد، پایان دادن به تحریم ها و فلج اقتصادی کشور، یک خواست عمومی است.

    در چنین شرائطی تلاش برای همگرائی بیشتر جمهوریخواهان ایران و اتحاد عمل گسترده تر در میان نحله های مختلف آنان برای دفاع از حق حاکمیت مردم، تامین پیش شرط ها و برگزاری انتخابات آزاد، از اهمیتی دو چندان برخوردار است. همگرائی و اتحاد عمل نیروهای جمهوریخواه حول هدف جمهوریت، جدائی دین از حکومت، رعایت حقوق بشر و احترام به رای شهروندان کشور می تواند در ترسیم آینده امید بخش برای مردم ایران موثر باشد.

    دوستان عزیز،

    کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نیروهایی است که بتوانند فضای تنفس جدیدی برای جنبش آزادیخواهانه مردم باز کنند. جامعه ما در طول ۳۴ سال گذشته از هر نظر متحول شده است و راه حل های نوینی را برای گذر از مشکلات دامنگیر خود می طلبد. تنها نیروهایی که از تجربه جنبش های آزادیخواهانه مردم ایران از انقلاب مشروطیت تاکنون، درس های لازم را آموخته اند، می توانند راه برون رفت از بحرانها و دشواریهای موجود را در برابر مردم بگشایند. راه حل کشور ما نه احیای سلطنت و نه سپردن حقی که به مردم تعلق دارد، به دست ولی فقیه است. ما هم چون دیگر جمهوریخواهان ایران بر این باوریم که حاکمیت از آن شهروندان ایران است که خود در انتخابات آزاد و در همپوشی با هنجارهای متعارف جهانی تجلی می یابد. جدائی دین از دولت و التزام بر منشور جهانشمول حقوق بشر نه فقط پایه های مشترک فکری جمهوریخواهان،بلکه خواست های مهم جامعه مدنی و مردم کشور ما نیز هستند.

    دوستان عزیز،

    ما تلاش مشترک همزمان با شما و دیگر سازمان های جمهوریخواه در جهت همگرائی، همکاری و اتحاد عمل جمهوریخواهان ایران را در این راستا دانسته و بر ادامه هدفمند آن پای می فشاریم. دست همه شما را به گرمی می فشاریم و برای گردهمآئی شما آرزوی موفقیت داریم.

    هیات سیاسی – اجرایی اتحاد جمهوری خواهان ایران

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ – ۱۷ مه ۲۰۱۳

  • پیام کمیته هماهنگی شورای موقت سوسیالیستهای چپ ایران

    با درود به دوستان جمهوری خواه دموکرات ولائیک ایران

    ما ضمن تبریک به برگزاری پنجمین نشست سراسری شما، وظیفه خود دانستیم که در این رابطه ضمن بیان آرزوی موفقیت در پیشبرد اهدافتان چند نکته را یاد آور شویم.
    ما همیشه مواضع سیاسی جدل را در مبارزه با جمهوری اسلامی پشتیبان بوده ایم و لائیسیته را به عنوان تأکیدی بر جدائی دین و دولت مورد توافق و تأیید قرار داده ایم.

    همبستگی ما با جمهوری خواهان دموکرات ولائیک ایران در چندین بعد قابل بیان است.یکی موضع شفاف و روشن آنها در مبارزه با جمهوری اسلامی و استبداد دینی حاکم در ایران، که با صراحت در تحلیلهای تاکنونی خود در مخالفت با قانون اساسی،قوانین قضائی و مواضع ضد انسانی و ضد زن نظام جمهوری اسلامی بیان کرده اند .
    دیگر آنکه با پافشاری بر لائیسیته و جدائی دین و دولت بر اهمیت آزادی عقیده و دمکراسی تأکید کرد ه اند و با تعریفی از دولت جدا از عقاید و مذاهب بر گسترش ارزشهای انسانی، حقوق بشر و حقوق شهروندی در راه ایجاد جامعه ای دموکراتیک تلاش کرده اند.

    واضافه براین با دفاع خود از تلاش مردم برای گسترش تشکلهای سیاسی ،انجمنها و سندیکاهای کارگران و زحمتکشان، در حفاظت از دمکراسی و حقوق انسانی بر اهمیت حاکمیت مردم و دخالتگری انها در امور سیاسی و اجتماعی جامعه تأکید کرده ا ند.

    متأسفانه جنبش خارج کشور اسیر فرقه گرائیها و خودخواهی های سیاسی است، ولی جنبش جمهوری خواهان دموکرات ولائیک توانسته با حفظ اصول دموکراتیک خود این مشکلات راپشت سر بگذاردو همچنان یک جریان سیاسی مطرح جنبش دموکراسی خواهی ایرانیان در خارج کشور باشد.
    ما ضمن آرزوی موفقیت اپوزیسیون در برچیدن بساط نظام جمهوری اسلامی از تلاش و مبارزه همه تشکلهای سیاسی جمهوری خواه علیه جمهوری اسلامی بخصوص جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران پشتیبانی می کنیم.

    دوستان عزیز
    ما مشوق و همراه شما در مبارزه ای که در پیش گرفته اید هستیم و آرزومند نشست موفقیت آمیزی برای شما !
    کمیته هماهنگی شورای موقت سوسیالیستهای چپ ایران